Ur Body

Moikka!

Pari päivää sitte mulla todettiin taas uus ongelma mun kehossa. Mutta se ei mua lannistanut. Tiedätkö miksi? Olen alkanu hyväksymää itteeni.. Mä olen alkanu hyväksymään mun kehoa sellasena kun se on. Tässä tekstissä kerron mun kehon vioista ja sitte miten juuri sinä voit hyväksyä kehosi!

Olen sairastanut kilpirauhasen vajaatoimintaa jo monta vuotta. Se on vaikuttanut varmaan eniten mun elämään. Lokakuussa 2017 mulle diagnosoitiin rasitusastma ja astma. Mulle on tehty 2 leikkausta. Toinen tehtiin mahaan ja toinen polveen. Mun selkä ei tuu koskaan taipumaan, koska mun selkäranka on vinossa, eli toisin sanoen mulla on skolioosi. Mulla on aina ollut ongelmia pienten nilkkojen ja sisäänkääntyvien polvien takia. Mul just todettiin äänihuulisalpaus ja synnynnäinen joku juttu äänihuulissa. Vaikka ne kaikki yhdessä vaikuttaa mun elämään, olen melkein jo oppinut elämään niiden kanssa ja hyväksymään ne. 

Aluks ajattelin kirjottaa pelkästään mun oudoista kehon osista, mutta sitten Sita Salminen, Demi lehden jutuissa inspiroi minua. 
Niistä kehon osista kerron listana. Sen listan on tarkotus kertoa että jokainen erikoisuus just sun kehossa on lahja sulle.
 

Tässä ne tulee:
-Mun vasen kylki on ylempänä kun oikea
-Saan mun iirikset tärisemään
-Mun nilkat naksuu erikoisesta paikkaa 
-Mun molempien käsien keskisormi ja nimetön ovat vinossa
-Mun ranne naksuu
-Mun peukalo naksuu
-Saan mun vatsaan aaltoilevan liikkeen
-Saan mun polvilumpiot käännettyä sisällepäin
-Mun ranteet taipuu liikaa
-Mun vasen käsi kestää paremmin kuumaa kuin oikea

Tossa tuli nyt aikamoinen lista asioita. En tiedä muistinko edes kaikkia. Joidenki niiden hyväksyminen on hirveen vaikeeta, siksi juuri kerron teille miten aloitan kunnolla mun kehon ja itseni hyväksynnän.
                Ihan aluksi poistin instagramissa seurannasta kaikki sellaset, kenen kuvat ovat vartalo kuvia tai joita voisin kadehtia. Sillon en näkisi yhtään ”täydellistä” vartaloa. 
               Sen jälkeen aloin seuraamaan esimerkiksi Sitaa, Maiju Voutilaista ja Veronica Verhoa. Ihmisiä jotka hyväksyvät kehonsa ja ovat rohkeita itsensä suhteen. Kun huomasin hetki sitten miten he hyväksyvät itsensä ja ovat onnellisia, tajusin, että minäkin pystyn siihen jos hekin. Joten aloin kunnolla työstämään asiaa. 
               Kirjoitin itselleni kirjeen jossa lupasin kunnioittaa reisiäni, vatsaani ja muita inhoamiani kehonosiani. Pyysin siinä itseltäni anteeksi. Mieti joskus miten sanoisit läheiselle ystävälle, kun hän sanoisi jotain huonoa itsestään. Tee se sama itsellesi. Älä pidä itseäsi aliarvoisena. Jokainen ihminen on saman arvoinen. 
               Aloin myös hyväksyä kehuja. En enää vähättele niitä, vaan sanon reippaasti ”kiitos”. Vaikein osuus kuitenkin oli itseni kehuminen. Juttelin yhden läheisen ja luotettavan ystäväni kanssa ja sanoin hänelle muutaman hyvän asian itsestäni. Voin suoraan sanoa, että se tuntui aivan mielettömältä.
               
Sen jälkeen en ole niitä asioita enää haukkunut. Jos hyväksyt ääneen inhoamasi asian itsessäsi, hyväksyt sen myös kehossasi. Se on todella vapauttava tunne. Myös se että kaveri sanoo myös samoin itsestään, se ei tunnu lainkaan ”itserakkaalta”, koska silloin teette sen yhdessä. Yhdessä olemme vahvempia kuin osaamme kuvitellakaan.
               Jos sattuu tulemaan paha päivä vastaan, sano peilikuvallesi, että tänään on huono päivä, mutta huomenna taas loistan. Älä ala heti haukkumaan itseäsi. Älä ala vertaamaan itseäsi muihin. Nykyinen mottoni sanoo näin: ”Itsensä rakastaminen ja kehuminen ei ole itserakkautta, vaan itsensä hyväksymistä ja tärkeänä pitämistä”. 

Itseasiassa. Sain Sarahah-sovelluksessa paljon haukkumista sille, miksi en ota kehuja vastaan vaan vähättelen itseäni. Se valaisi minua. Silloin tajusin, että sen on loputtava ennenkuin sekin on myöhäistä. Samoihin aikoihin sain vuoden ensimmäisen Demin. Säästin sen hyvin, koska se sai minut avaamaan silmäni sille, että ei ole mahdotonta hyväksyä itseään, edes minun ei ole mahdotonta. Siksi aloitinkin kunnolla työstämään itsetuntoani ja itseinhoani. Tahdon olla se vahva ja rohkea Iida. Aloitan sen tänään!

Voit laittaa minulle kysymyksiä Instagramissa @Iida_Josefina, Snapchatissa @haakanaiida tai Sarahahissa @haakanaiida.sarahah.com
Kiitos ja kumarrus!


Kommentit

  1. Omaa kehoa on hyvä oppia arvostamaan ja rakastamaan juuri sellaisena kuin se on <3

    http://erelkee.blogspot.fi/

    VastaaPoista

Lähetä kommentti

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pelko

Tabu speak out: Menkat

Astma vie voimat