Pelko

Pelko. Pelko on tunne, mitä tuntee kaikki joskus, jotkut ei vain tiedosta sitä. Jotkut voi pelätä kuollakseen, mutta joillain se tulee vain pienenä tunteena. Jotkut pelkäävät vain muutaman kerran elämässään, mutta ne useat, jotka pelkäävät koko elämänsä, tarvitsevat turvaa ja rakkautta selvitäkseen. Minä, pelkään paljon. Pelkään asioita ja pelkään olentoja. Pelkään pimeää ja pelkään hämähäkkejä, mutta en pelkää myöntää sitä.

Kammot ovat myös pelkoja, mutta kammo on pitkäaikaisempaa ja vahvempaa. Minulla, on lavakammo. Käteni alkavat tärisemään ja sydämeni meinaa pompata ulos rintakehästäni. Hengitykseni nopeutuu ja ääneni värisee. Lavalla, luokan edessä, vanhempieni edessä ja joka paikassa, pelkään. Pelkään kuollakseni. En pidä siitä, mutta en voi estää sitä kuten en voi estää rakkautta. Ne ovat sama asia, mutta kuitenkin vastakohdat. Pelkään aivan liian monia asioita ja se vaikuttaa myös arkeeni. Vaikka nämä seuraavat pelkoni voivat naurattaa, ne saavat silti joka kerta sydämeni sykkimään liian kovaa:

Pimeä: En voi mennä kävelemään kadulle enkä edes yläkertaamme, jos on pimeää. Huoneessani on aina iltaisin ovi auki, koska muuten pelko yltyy todella kovaksi.

Hämähäkit: Ne pienet, viattomat elukat saavat sydämeni kurkkuun asti. Hyvä, että pystyn olemaan edes samassa huoneessa niiden kanssa.

Menetys: Tämä ei ole asia. Se on raaka tunne. Olen menettänyt liian monta läheistä, että enempää en kestä. Olen menettänyt isovanhemmat, ystäviä, ja pelkään, että menetän heitä vielä lisää.

Tulevaisuus: Minulla on tarkasti mietitty tulevaisuus. Jos suunnitelmani ei onnistu, pelkään menettäväni kaiken.

Syvä vesi: Minulle iskee paniikki, jos jalkani ei yllä pohjaan tai tunnen levää yms. En esimerkiksi meressä tai järvessä pysty uimaan syvälle, koska minulle tulee pelko vastaan. Sitä ei moni tiedä, mutta en toivo että minua tullaan koskaan pakottamaan syvälle. Tietty uimahallissa yms. pystyn, koska näen pohjan mutta meressä tai järvessä en.

Pelkään, että en riitä. Ihan kuin minun tarvitsisi tehdä jotakin enemmän tai olla enemmän, että kelpaisin. Pelkään monia asioita jota en maininnut. Jokainen pelkää jossain välissä jotakin ja silloin pitää muiden antaa turvaa. Peloista voi päästä yli mutta siihen ei saa pakottaa.

Toivottavasti sait jotain irti tekstistä. Älä pelkää yksin, vaan jonkun kanssa keneltä voit saada turvaa. Ps. Olen minäkin täällä. Voit tulla aina puhumaan minulle luotolla.
Seuratkaa ihmeessä minua instagramissa nimellä Iida_Josefina ja addaa snapchatissa nimellä Haakanaiida! Ensi kertaan!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Tabu speak out: Menkat

Astma vie voimat