Tabu speak out: Menkat




Moikka!

Tänään olisi mun tarkoitus jutella teille hieman (tai no aika paljon) menkoista eli kuukautisista. Alussa kerron omia fiiliksiä ja yleisesti, mitä se on kun "se aika kuukaudesta" tulee. Olen myös haastatellut muutamia ystäviä ja tuttuja joiden ajatuksista kerron sekä tottakai on miesten ajatuksia (hieman vakavemmin) ;) Lopuksi kerron enemmän omia kokemuksia sekä annan (erityisesti tytöille) vinkkejä menkkojen ajalle!


Kuvahaun tulos haulle kuukautisetEli, puhutaampa yleisesti nyt niistä meidän naisten rakkaista menkoista. Kuinka ne sattuu aina tulemaan reissussa tai just silloin, kun on uintia liikunnassa. Jos joku ei vielä tiedä, menkat eli kuukautiset tulee naisilla yleisesti kerran kuussa. Joillakin ne kestää viikon ja toisilla vain pari päivää. Ne ovat todella henkilökohtaiset, joka on myös yksi syy siihen miksi niistä ei välttämättä osata keskustella ja puhua avoimesti. Mutta nyt minä puhunkin!


Yleensä, kun menkat alkaa niin ensimmäinen ajatus on, että "taas piru vie väärään aikaan!!", mutta nyt kun miettii niin milloin olisi niille oikea aika? ei koskaan.

Menkkojen aikaan on useimmilla tytöillä todella ällöttävä olo eikä pysty oikein katsomaan itseään edes peilistä. Ei pääse eroon koko ajan vuotavasta verestä ja tällöin koko oma keho tuntuu yököttävältä. Paras paikka olla, on suihkussa lämpimän veden alla hyvän musiikin seurassa tai täysin hiljaisuudessa, yksin. Silloin ei myöskään tule ensimmäiseksi mieleen lähteä rannalle eikä oikeastaan minnekään, missä ei ole vessaa tai edes huussia. Koulussa varsinkin koko ajan pitää kaverin katsoa perässä, tuleeko verivanaa housuista ja hohhoijjaa, jos sattuu laittamaan valkoiset farkut menkkapäivälle! Härregyyd se kuumotus läpi tulosta.
              Yleensä myös menkkojen aikaan on nälkä koko ajan. VARSINKIN SUKLAANÄLKÄ. Helkkari, kun se suklaan tai muun herkun himo tulee niin se on YLITSEPÄÄSEMÄTÖN. Yleensä nälkä on ihan koko ajan eikä mikään ruoka tunnu riittävän. Mulla tulee usein henkilökohtaisesti sushin himo! Mulle ei niinkään suklaa ole täysin pakkomielle, kunhan olisi ruokaa ja puhdas olo.
              Tästä päästäänkin kipuihin. Oi niitä onnellisia, joilla ei ole lainkaan kipuja tai niitä on hyvin vähän. Useimmiten menkkojen tulon voi ennustaa tietyillä tuntemuksilla ja kivuilla. Kipupaikkoja ovat yleisimmin rinnoissa ja alapäässä sekä keskivartalossa. Pahimpia ovat ensimmäiset päivät! Jos on kunnon kivut, ne kivut ovat ihan järjettömät. Mulla itsellä aristaa rinnat ja sekä selkäkipu on todella vahva. Joillakin kivut tulevat toki vasta myöhemmällä iällä. Niiden aikaan on tärkeää syödä vitamiineja sekä rautaa, jotta jaksaa!

Kuvahaun tulos haulle kuukautiset meemi             Kaiken tämän keskellä pitää muistaa, että kaikilla ei kuitenkaan ole kipuja, mutta heillä ne muut oireet voivat olla vahvoja. Hyväksi esimerkiksi otan mieliala vaihtelut. Ensin olet ihan hyvällä tuulella ja juttelen ystävien kanssa kunnes muistat jotain surullista tai iloista, sulle sanotaan jotain sellasta mikä saa tunteet liikkeelle tai ihan muuten vaan sun mieliala voi vaihtua 0-100 sekunnissa. Yhtäkkiä itkettää kaikki ja tuntuu, että koko maailma on sua vastaan. Näissä tilanteissa yksinolo tuntuu turvallisimmalta ikinä tai sitten vastakohtana parhaan ystävän vieressä leffan katsominen. Ihanaa! Näissäkin tilanteissa on hyvä olla perhe ja ystävät tukena, kun on tunteet herkällä. Mullakin välillä huvittaa kuinka helposti kyynelehdin. Jopa siitä, jos näen puussa istuvan linnun!

Suuri keskustelunaihe on myös menkkojen aikainen suojaus. Kuten mun ystävän vinkkinä, käytä sitä suojausta mikä just sulle on miellyttävin ja paras. Sun ei tarvitse käyttää siteitä jos sun kaveri käyttää niitä vaan siksi, että se tuntuu parhaalta. Monet munkin tutuista on sanonut mulle käyttävänsä pelkästään siteitä, koska pelkää tamppoonin jäävän sisälle. Tai toisin päin, että käyttää tamppoonia, koska pelkää, että siteestä vuotaa ohi. Juuri näin. Käytä just sitä mikä tuntuu hyvältä. Itse oon ostanut kuukupin ja koennut, että se yhdistettynä siteeseen on paras mulle. Yleensä ongelmana on suojauksen hinta. Siteisiin ja tamppooneihin saattaa mennä monia kymmeniä euroja vuoden aikana. Tämän takia useat suosittelevat juuri esimerkiksi kuukupin kokeilua. Se on toki hinnakas (n. 20-30€), mutta se kestää kauan ja on ekologinen sekä se on helppo tyhjentää. (Lisää aiheesta: www.lunette.com)

Siitä päästäänkin muiden kokemuksiin. Perheitä on erilaisia, joten jokaisessa perheessä suhtautuminen kuukautisiin on myös erilaista. Olen muutamalta läheiseltä ystävältäni kysellyt heidän ajatuksiaan menkoista, joista tiivistän hieman teille.
             Useimmissa perheistä menkkoja pidetään täysin normaalina arjessa mukana kulkevana asiana, mutta niistä ei kuitenkaan puhuta melkeen lainkaan. Sekä valitettavasti joidenkin perheet pitävät menkkoja nolona. Minua itseäni jäi harmittamaan se, että kaikille tytöille ei ole kerrottu ja heidän kanssaan ei ole puhuttu kuukautisista tarpeeksi eikä tarpeeksi aikaisin, joten tällöin tyttö on ollut todella tiedoton menkkojen sattuessa omalle kohdalle. Mun mielestä olisi tärkeetä, että menkoista voisi puhua edes oman äidin kanssa, sekä olisi tärkeää oman perheen tietää missä mennään. Mä oon onneksi itse voinut aina puhua oman äitini kanssa menkoista avoimesti eikä mun perheenjäsenet häpeä puhua niistä.

             
Kuvahaun tulos haulle onnellinen nainen
Menkat ovat vielä tänäkin vuonna valitettavasti tabu, josta ei puhuta, mutta niistä myös kiusataan, kuten erästä ystävääni nuorempana. Nuorena alkaneet menkat tulivat yhtäkkiä koko koulun puheen aiheeksi ja hänestä tuli pilkan kohde. Sitä mä en voi ymmärtää. KUUKAUTISET TULEVAT JOKAISELLE NAISELLE. Se ei todellakaan ole kiusauksen aihe. Mutta hän oli nainen ja ylpeä sellainen ja ajatteli olevansa lähempänä naiseutta, kuten hänen sanomanaan: "Mä olin niin ylpee, että olen koko ajan lähempänä naiseutta". Tämä, jos jokin, on kaunis ajattelutapa.

Monille mun ystävistä menkat ovat tärkeä osa elämää sekä omaa naiseuden tunnetta. Heille sekä myös minulle itselleni menkat ovat tulleet jossain kohtaa osaksi omaa identiteettiä. He pitävät myös tärkeinä omia kehon muutoksia. Kuten yksi ystäväni sanoi fiksusti: "Sää tiedostat sen, että sun kehossa tapahtuu erilaisa asioita ja kasvat niinku aikuiseks", joka oli mun mielestä tosi hyvin sanottu. Menkkojen tulo kertoo sen, että sun alakerta on terve ja toimii oikein. Suurimman osan mun tyttökavereiden mielestä menkat ovat osa elämää, jotka kulkee se tietyn ajan mukana ja niiden kanssa on opittava elämään, halus tai ei. Menkkoja voi ajatella myös positiivisesti. Oppii koko ajan enemmän omasta kehosta, sekä se ihana olo menkkojen loputtua on taivaallinen!

   Kyselin myös hiukan miespuolisilta heidän mielipiteitään ja itse ihan yllätyin vastauksista. Monen mielestä tytöt/naiset häpeilevät turhaan kuukautisia. Heidän mielestään niistä on ihan ok puhua. Jotkut mainitsivat myös siitä, että varsinkin tytöt ketkä he tuntevat, ärsyyntyvät helpommin menkkojen aikana. Eivät tytöt kuitenkaan heidän mielestään ole mitenkään erilaisia tai eri ihmisiä vaikka heillä olisi menkat. Heillä saattaa olla mielitekoja ja he ärsyyntyvät tunnevyöryjen takia helpommin menkkojen aikaan sekä on oltava hieman ymmärtäväisempi sekä itse rauhallinen, mutta muuten se on ihan normaalia. Monet heistä olivat myös sitä mieltä, että menkkoja ei pitäisi hävetä. Kuten ystäväni sanoilla: "Oletus on, että niitä hävetään ja sen takia monet ovat arkoja ja häpeävät niitä". Monet heistä on myös sitä mieltä, että tytöt saattavat ärtyä ja olla arkoja niistä puhuessa sekä niiden aikana. Miehille on kuitenkin itsestäänselvyys, että menkat on ja pysyy ja ne ovat ihan normaali asia. Joten älkää rakkaat naiset hävetkö.

Mun henkilökohtaisesta mielestä menkkojen aika on samaan aikaan hirveetä ja samaan aikaan ihanaa. Ne vaan kuuluu naisen elämään eikä niitä pakoon pääse. Jos sulla on kovat kivut, hanki e-pillereitä tai vaihda ehkäisyä. Kipuihin voi myös kuukautissuojan vaihto auttaa. Itse käytän kuukuppia ja back uppina terveyssidettä. Mulla on usein menkkojen alussa varsinkin kauheet selkä ja vatsakivut, joihin käytän lämpötyynyn tapaista tyynyä, jonka laitan alavatsan kohdalle. Se saa lantionpohjalihakset rentoutumaan, joten kivut helpottavat. Mä en yleensä käytä särkylääkkeitä vaan siedän sitten kivut niiden tullessa. Suosittelen kuitenkin syömään runsaasti rautaa menkkojen aikana!

Tässä oli teille mun sekä mun ystävien ajatuksia ja mielipiteitä! Toivottavasti sait vertaistukea sekä nautit lukemisesta! Multa saa toki kysyä kommenteissa tai somessa lisää aiheesta, jos jotain jäi mietityttämään!

Somet:

Instagram: Iidajjosefina
Snapchat: Haakanaiida
Facebook: Iida Haakana


Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Pelko

Pitkän ajan suosikkeja+kuulumisia